Mestvergisting - Waspik Energie Neutraal

Mestvergisting

Mestvergisting

We doen onderzoek naar de mogelijkheden van mestvergisting in Waspik. Dit wordt gedaan met medewerking van de boeren uit het Overdiep, de gemeente en de provincie vanuit het SIE2 project en de organisatie ZLTO.

Hoe werkt het?

In plaats van dat de mest op de boerderij in de mestkelder blijft totdat het wordt uitgereden, leent de boer het uit om centraal te laten vergisten. In de mono-vergister wordt er biogas uit gewonnen, dat wordt omgezet in groen gas. Dit groene gas kan direct in het leidingnet van Enexis worden ingevoerd. Daardoor ontstaat er minder ammoniak in de stal en de stikstofemissie neemt met 46% af. Tegelijktijdig neemt de uitstoot van broeikasgas uit de stal af met 75%. Na de bewerking krijgt de boer de vergiste mest (digestaat) terug voor de bemesting van zijn land.

Normaal gesproken kan groengasproductie via mono-vergisting van rundveemest alleen voor grotere veehouderijbedrijven van minimaal ca 300 koeien. De melkveehouderijen in Waspik (met een omvang van 75 tot 150 koeien) kunnen waarschijnlijk, gezamenlijk, nog onvoldoende groen gas opwekken om rendabel te zijn. Vandaar dat momenteel wordt onderzocht of het in samenwerking met de omringende gemeente(n) kan worden uitgevoerd.

Coöperatief, Lokaal en Circulair

In coöperatief verband kan men dan via monovergisting voldoende groen gas opwekken. Het bedrijfsmodel, rentabiliteit en organisatievorm moet worden bepaald in de onderzoeksfase

Het coöperatieve verband levert een aantal voordelen op:
– De investering in de installatie wordt aangegaan door een (energie)organisatie
– De vergisting kan optimaal bestuurd worden door een ervaren operator.
– De boeren wordt ‘energieleverancier’ voor de monovergister,
– De winsten blijven lokaal en worden rechtvaardig verdeeld over boeren en de gemeenschap.

Schrijf in voor de nieuwsbrief van energiecoöperatie Waspik Energie Neutraal en blijf op de hoogte over onze duurzame ambities.

Schrijf in voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen

Mestvergisting Mestvergisting - Waspik Energie Neutraal

Bijeenkomst mestvergisting Waspik Kansen voor veehouders

Is er interesse in een mogelijk collectief mestvergistingsproject in Waspik? Deze vraag staat op 4 juni centraal. Op 5 februari vond er in Waspik een bijeenkomst plaats over mestvergisting. Nadien zijn er keukentafelgesprekken gevoerd met...

Visualisatie_windmolenpark Mestvergisting - Waspik Energie Neutraal

Ontwikkelaar Windpark Buitenpolders bekend

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Waalwijk heeft de ontwikkeling van Windpark Buitenpolders gegund aan GreenTrust Projects. Met dit besluit volgt de gemeente het advies van een onafhankelijke selectiecommissie, die het plan...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Met welke voornaam mogen we je aanspreken?
Vergeet niet om je achternaam in te vullen!
Je e-mailadres is niet (correct) ingevuld
Vanwege de wet AVG moeten we je expliciet vragen om akkoord te gaan met onze privacyverklaring.